Cieszę się, że znalazł*ś chwilę, aby zajrzeć na mojego bloga i zagłębić się w potok przemyśleń o roli menedżera w tym lekko zwariowanym, szybko rozwijającym się świecie. Z własnego doświadczenia już pewnie przekonał*ś się, że bycie liderem to nie tylko posiadanie i wykorzystywanie umiejętności zarządzania, lecz również pewność siebie w podejmowaniu kluczowych decyzji i kierowaniu zespołem.
Bez wątpienia każdy z nas ma unikalną perspektywę na ten temat, a dzięki wzajemnej wymianie poglądów możemy wspólnie rozwijać się jako liderzy, a przy okazji lepsi komunikatorzy również poza sferą profesjonalną. To także okazja na załapanie balansu i spojrzenie na siebie z perspektywy relacji społecznych, grupowych, osobistych, intymnych, zawodowych, szkolnych.
Intencją stworzenia i prowadzenia tego profilu jest dzielenie się spostrzeżeniami na temat skutecznego zarządzania ludźmi. Głównie jednak przyświeca mi chęć pokazania różnych spojrzeń na funkcję lidera zespołu, co być może pozwoli „odczarować” stereotyp menedżera i tym samym uwolni wielu z porównywania się i dążenia do sztucznie sformułowanych oczekiwań społecznych. Krótko mówiąc chcę Cię wspierać w samorozwoju, zmianie, samoakceptacji, poprawie relacji czyli w drodze do lepszego siebie.
No dobrze, ale jak taką pewność siebie i równowagę wypracować? Oto kilka kluczowych i podstawowych kroków.
1. Odkrycie
Jak ze wszystkim, najlepiej zacząć od “tego człowieka w lustrze”. Głębokie zrozumienie siebie jako człowieka, ale również jako lidera, naszych zdolności i tych słabszych stron – to tutaj zaczyna się pewność siebie w każdej roli jaką przychodzi nam pełnić. Znając nasze mocne strony możemy na nich budować, równocześnie identyfikując i wzmacniając obszary wymagające poprawy. Czasem jednak nie jest łatwo przyznać się przed samym sobą, że mamy jakąś niedoskonałość lub po prostu sobie z czymś nie poradziliśmy. A bez tego nie można rozpocząć procesu budowy i poprawy. I tutaj pojawia się słowo klucz: akceptacja.
2. Akceptacja
Popełnianie błędów i potknięcia należą do najbardziej przyziemnych i codziennych spraw. Nie omijają nawet osób na stanowiskach przywódczych. One nas jednak nie definiują o czym bardzo łatwo można zapomnieć w świecie perfekcji nastawionym na wynik i efektywną pracę. Akceptacja niedoskonałości i nauka wyciągania z niej wniosków jest kluczem w skutecznej pracy menedżera. Dostrzeżenie w błędach własnych oraz tych popełnianych przez podwładnych lub członków zespołu szansy na rozwój, pozytywnie wpłynie nie tylko na samopoczucie współpracowników, ale też na relacje w kadrze.
3. Komunikacja
Komunikacja opiera się na dwóch równie istotnych komponentach: efektywnym przekazie informacji oraz aktywnym słuchaniu. Te dwa elementy skutecznie zastosowane w pracy menedżera pozwalają na skuteczne kierowanie zespołem. Unikanie nieporozumień i niedopowiedzeń pozornie wydaje się dziecinnie proste. Są to jednak pozory, którym często dajemy się zwieść. I choć zwykle przyczyny nieporozumienia poszukujemy w sobie lub innych, najczęściej jest ona skutkiem tego co wydarza się pomiędzy, czyli właśnie w komunikacji.
4. Budowanie
Na barkach lidera spoczywa ogromna odpowiedzialność za atmosferę panującą w zespole. Dlaczego klimat w pracy ma tak ogromne znaczenie? Tworzenie pozytywnej, przyjaznej kultury organizacyjnej, opartej na szacunku, współpracy i wsparciu, sprzyja rozwojowi pewności siebie zarówno lidera, jak i całego zespołu. To punkt wyjścia do tworzenia się więzi i wzajemnego zaufania. Otoczenie, w którym panuje taka właśnie atmosfera, pełna szacunku i zaufania, pozwala menedżerowi czuć się bardziej kompetentnym oraz gotowym na podejmowanie trudnych decyzji.
5. Równowaga
Pewność siebie nie jest tożsama z pychą i narcyzmem. Każdy menedżer powinien znaleźć przestrzeń i otwartość na wysłuchanie opinii czy pomysłów innych oraz gotowość do ciągłej nauki. Czasem znalezienie tego odpowiedniego balansu między pewnością siebie a skromnością może wydawać się trudna do złapania. Bez niego jednak niemożliwy będzie personalny rozwój lidera i skuteczne zarządzanie zespołem. Ten balans to także umiejętność łączenia bycia dla i z zespołem, wspieranie i dbanie, z posiadaniem i budowaniem autorytetu osobistego oraz posłuchu, wymaganie i kontrolowanie.
Należy jednak pamiętać, że budowanie pewności siebie jest procesem a pewność siebie nie jest jednorazowym sukcesem. Refleksja, otwartość, akceptacja zmian i ciągła nauka pozwala na efektywne prowadzenie tego procesu.
Chcesz podyskutować? Podzielić się własnymi wnioskami lub przemyśleniami? Nie wahaj się i opowiedz o swoich historiach, sukcesach, trudnościach czy ciekawych strategiach, które pomogły Ci w budowaniu pewności siebie na stanowisku menedżerskim. Ta przestrzeń jest stworzona dla Ciebie, abyś czerpał(a) inspirację, dzielił(a) wiedzą i rozwijał(a) się jako skuteczn* lider(ka). Pisz śmiało!